Aktuelt

                
10.10.2017

Belønning eller straff?

Motivasjon: Hva fungerer best – belønning eller straff?

Et sykehus i New York gjorde et utradisjonelt tiltak som ga fantastiske resultater og fasiten på hva som virkelig fungerer.

Dårlig etterlevelse

Ved dette sykehuset, som ved så mange andre sykehus, var det et problem at bare 10 prosent av helsepersonellet desinfiserte hendene sine før og etter de var inne på et pasientrom. Dette til tross for at de ansatte gjentatte ganger var blitt gjort oppmerksomme på hvor ekstremt viktig håndhygiene er for å unngå smittespredning. Plakater med advarsler om konsekvensene av å ikke desinfisere hendene var satt opp ved siden av dispenserne med desinfeksjonsmiddel. Til og med kameraer var montert opp ved hver vask og dispenser, og de ansatte var informert om at de ble filmet. Likevel var etterlevelsen alt for lav.

Utradisjonelt tiltak

For å øke bruken av hånddesinfeksjon satte de opp en elektronisk tavle som gav umiddelbare positive tilbakemeldinger. Hver gang de ansatte desinfiserte hendene, kom det en positiv melding på skjermen av typen «godt jobba». I løpet av fire uker hadde andelen som gjennomførte god håndhygiene økt til hele 90 prosent.

Belønning og handling
Årsaken til at dette fungerte, var at tavlen ga positive tilbakemeldinger, mens plakatene inneholdt skremsler om hva som kunne skje hvis håndhygienen var dårlig. «Positive tilbakemeldinger trigger belønningssignaler i hjernen, forsterker handlingene som forårsaket dem og gjør at det er mer sannsynlig at handlingene blir gjentatt i fremtiden».

Handling – eller ikke
Så hvorfor er det slik? For å få belønninger her i livet, er vi vant til at vi gjerne må gjøre eller yte noe først. Når vi forventer noe godt, gir hjernen et signal om «handling». I motsatt fall – når vi forsøker å unngå dårlige ting i livet – lar vi som regel være å handle. Vi unngår mennesker vi ikke stoler på. Vi holder oss gjerne unna dypt vann. Signalet i hjernen når vi forventer noe dårlig, er: Ligg unna.

 

Kilde: Ukeavisen Ledelse